تاریخچه بتن مسلح به الیاف شیشه

در دهه ۱۹۵۰برای اولین بار در کشور شوروی و سپس امریکا تحقیقاتی در خصوص استفاده از الیاف فولادی در بتن صورت گرفت که نتیجه تحقیقات نشان دهنده کاهش تمرکز تنش در محل ترکهای بوجود آمده بود.

بتن الیافی که به نام‌های مختلفی در جهان نامیده و تولید می‌شود از آرماتورهای مختلفی چون الیاف شیشه‌ای، الیاف آرامیدی والیاف کربنی تشکیل می­ گردد.

بتن الیافی یکی از پرمصرف‌ترین مواد در مناطق سردسیر نظیر شمال آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی است. کاربرد بتن الیافی بسیار رایج گشت و در چندین پل در ژاپن و در کشورهای اروپایی از آن استفاده می‌شود. بخصوص در ژاپن به علت مقاومت بتن الیافی در برابر خوردگی در پل و دیوارهای نما بکار برده می‌شود.

امروزه بسیاری از دانشگاه های دنیا سعی در استفاده و توسعه این دانش در صنعت ساختمان دارند.

 

جی آر سی چیست؟

بتن مسلح به الیاف شیشه در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با به کارگیری الیاف تقویت­ کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن، فوق‌العاده افزایش می ­یابد. این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی بالایی دارد و امکان استفاده از بتن به عنوان ماده ای شکل­ پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم می‌آورد. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه­ ای به راحتی از هم پاشیده نمی­ شود.

شاهد تاریخی این فناوری، کاربرد کاهگل در بنای ساختمان است. در واقع بتن الیافی نوع پیشرفته این تکنولوژی می‌باشد که الیاف طبیعی و مصنوعی جدید، جانشین کاه و سیمان جانشین گل به کار رفته در ترکیب کاهگل شده‌اند.

 

فهرست