معمار: Patrick Schumacher ، Saffet Kaya Bekiroglu

معمار دانشیار: Saffet Kaya Bekiroglu

مهندسان: GMD Engineers, Etik Engineers

مهندس سازه: AKT, Tuncel Engineers, MERO

مهندس آکوستیک : DBKes مهندس برق : MBLD شرکت ساخت : DIA توسعه دهنده :کمیته امور خارجه جمهوری آذربایجان ساخته شده در: 2007-2012 – ارتفاع سقف : 74 متر- طول : 10،092 متر- طبقات : 9 – مساحت ساخته شده : 57519 متر مربع – محل : باکو ، آذربایجان

مقدمه

به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق ، شهرسازی و معماری باکو ، پایتخت آذربایجان ، تحت تأثیر برنامه ریزی زمان بود. از زمان استقلال در 1991 ، جمهوری آذربایجان نوآوریهای مهمی را در نوسازی و توسعه زیرساخت ها و معماری باکو انجام داده و از قوانین مدرنیسم شوروی فاصله گرفته است.مرکز حیدر علی اف مجموعه ای از ساختمانها است که توسط معمار عراقی – انگلیسی ، زاها حدید طراحی شده است ، که دز معماریبه سبک خمیده برجسته است و از زوایای تیز جلوگیری می کند. این مرکز دارای نام حیدر علی اف ، رهبر جمهوری آذربایجان در دوره اتحاد جماهیر شوروی و رئیس جمهور این کشور بین 1993 تا 2003 است.مرکز حیدر علی اف ، یک اثر معماری شناخته شده بین المللی ، به دلیل طراحی خلاقانه و آوانگارد ، به مرجع جدید Baku مدرن تبدیل شده است. این ساختمان در سال 2013 برای جوایز جشنواره جهانی معماری و دوسالانه جشنواره داخل معرفی شد.

کانسپت

سازه حدید با طراحی پیوسته متغییر خود در همه جهات ، پایانی ندارد. این غوطه وری در برکه ی فضا است. غیرممکن بودن بنایی که بسته به موقعیت خورشید بر روی سطوح آن ، بین سفید ، سفیدتر و حتی سفیدتر متفاوت باشد ، به آن یک شخصیت بی وزن می بخشد و بازدید کنندگان خود را از گرانش زمین رها می سازد. فرهنگسرای حیدر علی اف با ظاهر سبک ، این حس را به وجود می آورد که تماما فرمال و بدون سازه باشد، و فرم آن مهندسی عظیمش را پنهان می کند. یک ساختار فضایی دو لایه که بسیار انعطاف پذیر است ، سازه اصلی از منحنی دوتایی است که هموارمیان دو پوسته بیرونی و درونی حرکت می کند ، پوسته ها فرم سازه ای را پنهان می کند و خود را به رخ می کشند.این بنا یک فرم سیال را نشان می دهد که لایه های منظره طبیعی حومه شهرو کارکردهای منفرد داخلی را با هم ترکیب می کند. تمام عملکردها، همراه با ورودی ها ، به صورت برابر در یک سطح بیرونی منحصر به فرد و پیوسته نمایش داده می شوند. این فرم روان امکان اتصال فضاهای متنوع فرهنگی و تناسب با هر عنصر ، هویت و حریم شخصی خود را فراهم می کند. به گفته پیمانکار اصلی خود ، شرکت DIA، فرم های مرکز فرهنگی جلوه ای از سبک بودن یک دستمال را می دهدکه در سقوط آزاد موج می زند.این مرکز با هدف تبدیل شدن به مکان اصلی رویدادهای فرهنگی ملی ، جدا شدن از معماری سخت و غالباً نمایشی اتحاد جماهیر شوروی که در باکو رایج بوده ، طراحی شده ، با هدف ابراز حس فرهنگ آذری و خوش بینی ملتی که به آینده می اندیشد.

سازه

این ساختمان در اصل از دو سیستم تشکیل شده است که با هم کار می کنند: یک سازه بتونی که با یک سیستم سازه فضایی ترکیب شده است.ساخت ستون های مقیاس بزرگ که با هدف ایجاد فضاهای آزاد به بازدید کننده اجازه می دهد تا ازفضای سیال داخلی را تجربه کند ، عناصر سازه عمودی توسط دیوارها و کرتین وال ها پنهان می شوند.هندسه خاص سطوح ، راه حل های ساختاری غیر متعارف ، مانند معرفی ستون های استارتر خمیده را برای دستیابی به پوسته معکوس سطح از کف تا غرب ساختمان و نتیجه آن شکل به اصلاح “دم اردک” ناشی از باریک بودن آن را تاکید می کند.تیرهای کششی که از قسمت شرقی پوسته حمایت می کنند.سیستم سازه فضا کار به سازه اجازه می دهد تا یک سازه فری فرم داشته باشد و همچنین موجب صرفه جویی وقت در پروسه ساخت شده است ، در حالی که زیرسازی توسعه یافته بود تا یک رابطه انعطاف پذیر بین شبکه سخت کار ساختار فضایی و درزهای آزاد ایجاد کند. روکش بیرونی این درزها از طریق فرآیند منطقی سازی مجموعه هندسی ، استفاده و زیبایی شناسی پروژه بدست می آیند. فایبرگلاس تقویت شده با بتن یا پلی استر به عنوان مواد ایده آل برای روکش فلزی انتخاب شد ، زیرا امکان انعطاف پذیری قدرتمند در طراحی ساختمان را فراهم می کند ، ضمن پاسخ به طیف متنوعی از نیازهای عملکردی مرتبط: پلازا ، محل های گذار…….

مصالح

این ساختمان ، که کار شبکه ی پیچیده ای از پانل های بتنی تقویت شده با فایبر گلاس (GRC) است که اتصالات قابل مشاهده ای ندارد ، کمتر “به عنوان ساختمان” و بیشتر “به عنوان سطح زمین” به نظر می رسد.در ساخت و ساز از 121،000 متر مربع بتن مسلح ، 194،000 سازه فضا کار19،000 تن قالب فولادی استفاده شده است. برای ایجاد شکل پوست بیرونی ، 5،500 تن از فولاد سازه مورد نیاز بود ، و پایه ای برای سطح 40،000 متر مربع از پانل های فایبرگلاس تقویت شده یا جی آر سی GRC (بتن مسلح به الیاف شیشه) ساخته شده است. درمجموع حدود 17000 پنل جداگانه با هندسه های مختلف وجود داشت.

فهرست